Iskolánkban a számítástechnika oktatása évek óta magas színvonalon folyik. Ennek bizonyítéka, hogy diákjaink az országos versenyeken kimagasló eredményeket érnek el (I. - V. helyezés) Diákjaink évek óta ECDL vizsgát tesznek. Mire a 8. osztályos továbbtanulási papírokat postázzuk, már kezükben van a 7 modulos ECDL bizonyítványuk.
Minden évben készülünk az Országos Kozma László Informatika Alkalmazói versenyre és évek óta eljutunk az országos döntőbe. Tavaly végre sikerült 5. évfolyamon meg is nyerni. Minden évben igyekszünk minden lehetőséget megragadni arra, hogy a diákjaink plusz ismeretekhez juthassanak. Ennek bizonyítéka, hogy weblapszerkesztő versenyeken, nemzetközi projektekben is tevékenykednek és érnek el kimagasló eredményeket. Az országos Thinkquest weblapszerkesztő versenyen 18 év alatti kategóriában 5 éve első helyezést értek el csapatban. 1 évvel később 12 éves korcsoport alatt szintén elhoztuk az I. helyet. 5 éve tevékenykedünk az e-Twinning nemzetközi projectjeiben, ahol a diákok napi szinten használják az IKT eszközöket (web 2.0 szolgáltatásait, slideshow-kat, videókat, online hangos szótárakat, online e-könyveket szerkesztenek.
Táblás társasjátékokat már 3-4 éve oktatok az iskolában délutáni foglalkozások keretében. Ezek a foglalkozások alkalmasak arra, hogy a diákok logikai és problémamegoldó gondolkodását fejlesszék játékos formában. A logikai-matematikai kompetenciák fejlesztésén túl, igen pozitív hatása van a diákok érzelmi nevelésére, fejlődésére. Kiválóan alkalmas a siker és a kudarc élményének feldolgozására, társas-szociális kompetenciák fejlesztésére. Ezekből a játékokból is vannak regionális és országos szervezésű versenyek, diákolimpiák, ahová szintén eljutottam diákjaimmal és tavaly IV. korcsoportban az országos dáma diákolimpián III. helyezést értünk el. Ezek az eredmények mind pozitív töltetet adnak a diákoknak és a felkészítő tanároknak egyaránt. Ezek azok a pillanatok, amikért érdemes többletmunkát, többlet energiát belefektetni a diákokkal való foglalkozásokba.
A tantestület tagjai egyaránt közreműködnek a diákok pozitív irányú fejlesztésében, szívesen vesznek részt továbbképzéseken, nyitottak az új módszerek elsajátítására és alkalmazására. A táblás társasjátékokat ők is igyekeznek megismerni, a szabályokat és a hozzájuk tartozó módszereket házon belüli képzés formájában elsajátítani. Szívesen alkalmazzák osztályfőnöki órákon és délutáni osztályprogramok szervezése során is játékdélutánok lebonyolítása formájában. Tantestületünkben több pedagógus is rendelkezik szakvizsgával és jelenleg 2 kollégánk tanul mesterszakon. Ez is azt bizonyítja, hogy folyamatosan igyekeznek képezni magukat, megismerni az új módszereket. Iskolánkban egy pályázat következtében interaktív táblákkal felszerelt tantermeink vannak. Ezeket az IKT eszközöket is remekül tudjuk hasznosítani a diákok oktatásában. Nem csak informatika órán, hanem minden tantárgy tanítása során. Kiválóan használható a táblás társasjátékok oktatása terén is, ahol remek 2-3 perces elemzéseket tarthatunk a segítségével. Azt is lehetővé teszi, hogy a diákok az interaktív táblán játsszák a partikat tábla vagy bábu hiányában. A pedagógusok gyakran önszorgalomból foglalkoznak a tehetséges diákokkal. 4. éve névadónk tiszteletére Kállay-napokat szervezünk, ahol a diákok m9ndenféle vetélkedőkön mérettethetik meg tudásukat. Természetismeretből körzeti versenyt hirdetünk meg ebből az alkalomból. Úgy gondolom, hogy ezek a pozitívumok egyértelműen alkalmassá teszik ezt a kis lelkes tantestületet, hogy tehetségpontként funkcionáljunk.
Mivel a tehetségpont munkájában még kezdők vagyunk, így kezdetnek csak lokális (helyi) tehetségpontként kívánunk működni. Terveink viszont egyértelműen abba az irányba mutatnak, hogy mielőbb regionális tehetségponttá nőjük ki magunkat. Hogy ez a terv mielőbb megvalósulhasson, felvettem a kapcsolatot az ISZE tehetségpontjával és a Gábor Dénes Főiskola tehetségpontjával egyaránt. Részt vettem a Gábor Dénes Főiskola "Tehetséggondozás és távoktatás" című konferenciáján, ahol nagyon sok jó ötletet kaptam a továbbhaladáshoz. Segítségükkel beüzemelem az Ilias keretrendszert, amit kiválóan alkalmazhatok a számítástechnikában tehetséges diákok távoktatásos felkészítésében. Ez lehetővé teszi, hogy a diákok téli-nyári szünetben is instrukciókat kapjanak tőlem, oktató videókat készítsek munkájuk megsegítésére. Sikerült felvennem a kapcsolatot a Nyíregyházi Főiskolán Simon Béláné oktató, kutató tanárnővel, aki bevezet a lego robotika titkaiba, segít abban, hogy a diákjaimmal eljussunk a Magyar Ifjúsági Robot Kupáig. Segítségével a Magyar Ifjúsági Robot Kupa Közösségének tagjaivá válunk. Munkánkba szeretnénk minél több támogatót bevonni, helyi civil szervezeteket és az önkormányzatot. Megragadunk minden lehetőséget, hogy minél szélesebb körben ismertessük a tehetségpontunkban folyó munkát. Pályázatokat írunk és nyújtunk be tehetségfejlesztő foglalkozások szervezésére. Jól bevált gyakorlatainkat szívesen megosztjuk másokkal.
A tehetségpont elsősorban a számítástechnika és a táblás társasjátékok területére kíván fókuszálni, de természetesen más területeken is segítjük a tehetségesebb diákokat, hogy eredményesen továbbfejlődjenek. Ezeken a területeken kívánjuk a tehetségeket beazonosítani, és bevonni a tehetséggondozó munkánkba. Ennek oka, hogy ezen a 2 szakterületen rendelkezünk kiváló szakemberekkel, akik már bizonyították alkalmasságukat a különböző megmérettetések során. Munkájukat a teljes tantestület támogatja és segíti. Később további tehetségterületekkel bővülhetünk.
Tervezett programjaink:
(1) - Továbbra is folytatjuk az Országos Kozma László Informatika versenyre való felkészítést.
(2) - Folytatjuk az ECDL vizsgára való felkészítést
(3) - Továbbra is aktívan tevékenykedünk az e-Twinning nemzetközi projekt munkában
(4) - Idén is benevezünk a Thinkquest nemzetközi weblapszerkesztő versenyre
(5) - Lego robotépítő diákműhelyt szervezünk
(6) - Folytatjuk a táblás társasjátékok oktatását felső tagozaton és kiterjesztjük alsó tagozatra is
(7) - Részt veszünk az Országos Dáma és Go-moku Diákolimpián
(8) - Ápoljuk a kapcsolatokat a meglévő szervezetekkel
(9) - Nemzetközi projectet kezdeményezünk román partnerünkkel tehetséggondozás témakörben, amibe óvodát és önkormányzatot is kívánunk bevonni
(10) - Munkánk eredményeinek publikálására tájékoztató, bemutató foglalkozást kívánunk szervezni
Az iskola nevelőtestülete és az iskolavezetés egyaránt elkötelezett hívei a tehetséges diákok felfedezésének, és támogatásának. Az iskola felszereltsége, informatikai eszközei és a pedagógusok leleményessége biztosíték arra, hogy e két tevékenység területen hosszútávon tudjuk folytatni tehetséggondozó tevékenységünket. A szülői munkaközösség és az önkormányzat is segíti munkánkat. Büszkék elért eredményeinkre. Diáksport egyesületünk rendelkezik szellemi sport szakosztállyal, ahová fogadni tudjuk az adók 1%-át. Igyekszünk civil szervezeteket megnyerni, hogy támogassák tehetséggondozó munkánkat nem csak anyagiakkal, de önkéntes tevékenységekkel is. Minden pályázati lehetőséget igyekszünk megragadni, hogy továbbfolytassuk, illetve bővítsük szolgáltatásainkat.
A Tehetségpont ötlete Egri Józsefnétől származik, aki 28 éve dolgozik iskolánkban. Pedagógus munkája során igen sok tehetséges diák került ki a keze alól. Évek óta kiválóan szerepelnek diákjai az országos informatika versenyeken és nemzetközi projectekben. Folyamatosan keresi a megújulás lehetőségeit és a diákoknak számos foglalkozást szervez csupán önzetlenségből is. Nyári szünetben, téli szünetben egyaránt szervez verseny felkészítést tanulóinak és mindig jut ideje táblás társasjátékra is a diákjaival. Az általa vezetett játékfoglalkozások igen népszerűek a felsős diákok körében. A hétvégi online Board-game-partykat is izgalommal várják. Folyamatosan képzéseken vesz részt és önképzi magát. Jelenleg informatika és inkluzív nevelés tanára mesterszakot végez. Magas szintű tapasztalatokkal rendelkezik felnőttek oktatásában és ezeket a tapasztalatokat a diákok oktatásában is kamatoztatja eredményesen. Segít az iskolának pályázatokat felkutatni, kidolgozni és kivitelezni.
Estókné Borsy Katalin
Kiváló szervező készséggel rendelkezik. Ő az, aki elsőként sajátította el Egri Józsefnétől a játékok szabályait, és a hozzá szükséges módszereket. Diákjainak szabadidős foglalkozásokon szívesen a játékpartnere. Sokat foglalkozik az alsós diákok versenyre felkészítésével és a hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatásával. Fogékony az új módszerek alkalmazása iránt. Diákjai jó eredményekkel szerepelnek megyei és regionális versenyeken.
Csurpek Melinda
Folyamatosan képzésekre jár és fogékony az új módszerek elsajátítására és alkalmazására. Fejlesztő pedagógusként kiválóan kamatoztathatja tudását a tehetséges diákok fejlesztő foglalkozásai terén. Diákjai könnyen elfogadják és megnyílnak a társaságában.
Az eredményesség mérése szempontjából természetesen a versenyeredményeket tartom legfontosabb mércének. Az eredményességet azonban mérhetjük azzal is, hogy a diákok és a szülők mennyire elégedettek a tehetségpont munkájával. Ezt elégedettségi kérdőívekkel mérhetjük mind a tehetségprogram elején, mind pedig a program végén, aztán a várható és a meglévő eredmények összehasonlításából levonhatjuk a megfelelő következtetéseket. Mely területek működnek az elvárásnak megfelelően és hol kell javítanunk az eredményességi mutatókon.
A tehetségpont eredményessége azzal is mérhető, hogy a tevékenység jó híre milyen messzire jut el régiónkban. Ha jól működünk, a környező települések is tudomást szereznek az iskolánkban folyó munka eredményességéről.
Hatékonyságunkat igyekszünk növelni azzal, hogy egyre több kollégát vonunk be a közös munkába. kollégáink törekszenek arra, hogy minél képzettebbek legyenek ezen a területen, így szívesen vesznek részt a témába vágó továbbképzéseken.
A tehetséggondozásba bevont diákok fejlődését a személyes kontaktusok is nagymértékben befolyásolják. Fontos a kötetlen, jó hangvételű foglalkozás, jó kapcsolat megléte a diák és a pedagógus között. Nagy jelentősége van a kölcsönös bizalomnak. Ezek együttesen járulnak hozzá a közös munka hatékonyságához. Igyekszünk minden diáknak ilyen személyes kontaktórákat biztosítani a közös foglalkozásokon túl. Fontosnak tartom azt is, hogy a diákok képesek legyenek egymástól is tanulni, ezért több alkalommal páros munkába vonjuk be őket, ahol egymásnak adják át az eddig elsajátított ismereteket és a pedagógus csak a háttérből mentorál. A tehetséggondozás során megjelennek a kooperatív technikák és a project módszer is az egyéni és kiscsoportos munka mellet. Vannak olyan területek, ahol a műhelymunka részesül előnyben.
A bürokráciát teljesen nem tudjuk kikerülni, ugyanis az eredmények dokumentálása, beszámolók írása minden félév értékelése során elkerülhetetlen.